ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ: ΠΩΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΟΛΛΗΜΕΝΑ ΣΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ

Comments Off on ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ: ΠΩΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΟΛΛΗΜΕΝΑ ΣΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ KIDS

Δεν φταίει η Τεχνολογία για τους κακούς βαθμούς των παιδιών μας… Φταίει όμως ο υπερβολικός χρόνος που χαραμίζεται στη χρήση της.

Τώρα μπορούμε να μάθουμε τα παιδιά μας, από μικρή ηλικία, να μην είναι εξαρτημένα από αυτή…

 

Γράφει η Γεωργία Αντωνίου I Εγγεγραμμένη Σχολική/Εκπαιδευτική Ψυχολόγος

 

Ζούμε πλέον σε μια εποχή όπου η Τεχνολογία έχει εισβάλει στη ζωή μας και αποτελεί κομμάτι της. Πώς όμως η Τεχνολογία επηρεάζει τα παιδιά; Πόσες ώρες μπορούν να ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά; Τι ηλικία πρέπει να έχουν για να αποκτήσουν Tablet ή κινητό;

 

Αυτά είναι μερικά από τα πολλά ερωτήματα που περνούν από το μυαλό των γονιών.

 

Η λύση σε όλα αυτά είναι απλή: Όρια και Πρόγραμμα στη χρήση ηλεκτρονικών!

 

Είναι δύσκολο να κρατήσουμε τα παιδιά μας μακριά από την Τεχνολογία, όταν σαν γονείς χρησιμοποιούμε το κινητό και το Tablet σαν μέσα νανουρίσματος και ως μέσο απασχόλησης τους, για 10 λεπτά ηρεμίας. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι ένα καλό πρόγραμμα που θα θέτει όρια για την ώρα που θα τα χρησιμοποιούν καθώς και το περιεχόμενο χρήσης τους.

 

Θα καταστρέψει η Τεχνολογία το παιδί μου;

 

Η Τεχνολογία έχει αλλάξει ριζικά την κοινωνία μας τις τελευταίες δεκαετίες, από τον τρόπο που δουλεύουμε μέχρι τον τρόπο που κοινωνικοποιούμαστε. Τρανταχτό παράδειγμα, είναι ο τρόπος που τα παιδιά πλέον παίζουν και αλληλεπιδρούν σε σύγκριση με τα παιδιά προηγούμενων γενιών. Τα παιδιά τώρα δεν γυμνάζονται όπως παλιά, λόγω του ότι αντί να είναι έξω να παίζουν, είναι σε μια καρέκλα επι ώρες, μπροστά σε μια οθόνη. Επιπλέον, υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις και στην υγεία τους εφόσον η έκθεση στην οθόνη μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους και προβλήματα στην όρασή τους. Ακόμη, το φως που εκπέμπει η οθόνη μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον ύπνο των παιδιών, να μη ξεκουράζονται όσο πρέπει με αποτέλεσμα το πρωί στο σχολείο να μην μπορούν να συγκεντρωθούν και να αποδώσουν.

 

Δεν λέμε όμως πως η Τεχνολογία είναι «κακή», ούτε θέλουμε να κρατήσουμε τα παιδιά μακριά από αυτή. Αντιθέτως, προσφέρει πολλές ευκαιρίες μάθησης, κοινωνικοποίησης και διασκέδασης. Έρευνες έχουν δείξει πως η Τεχνολογία μπορεί να ωφελήσει στη μάθηση. Όσο πιο διαδραστική εμπειρία προσφέρει στα παιδιά τόσο καλύτερα αποτελέσματα έχει. Επιπλέον, η Τεχνολογία έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζονται και σε σχολεία της Κύπρου όπου τα παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να βρουν μόνα τους πληροφορίες μέσω tablet και με αυτό τον τρόπο η συμμετοχή τους στην τάξη, όπως και στη μαθησιακή διαδικασία, είναι πιο ενεργή. Αυτό εξιτάρει απευθείας το ενδιαφέρον τους για το μάθημα και έχουμε καλύτερα αποτελέσματα στην εκπαίδευση.

 

Έπειτα από αυτά, η Τεχνολογία ίσως να μην είναι κακή τελικά. Είναι απλώς μια κακιά συνήθεια. Πρόβλημα δεν είναι η χρήση της, αλλά ο τρόπος χρήσης της.

 

Σε ποια ηλικία πρέπει να έχουν επαφή με την Τεχνολογία;

 

Σε αυτό το θέμα, οι απόψεις διίστανται ανάμεσα στον ερευνητικό χώρο λόγω και των κοινωνικοπολιτιστικών διαφορών που υπάρχουν ανάμεσα στις χώρες. Είναι γενικό καλό τα παιδιά κάτω των 3 ετών να μην παρακολουθούν καθόλου τηλεόραση, ενώ κονσόλα παιχνιδιών πρέπει να αποκτήσουν μετά τα 6 χρόνια. Αυτό λόγω του ότι το παιδί μέχρι τα 6 πρέπει να αποκτήσει άλλες δεξιότητες τις οποίες μια οθόνη δε θα του τις προσφέρει. Είναι προτιμότερο αυτό που βλέπουν να κάνει ο ήρωας της κονσόλας (να τρέχει, να πηδά, να σκαρφαλώνει) να το κάνουν τα παιδιά μας! Έπειτα από τα 6 έτη, τα παιδιά είναι καλό να χρησιμοποιούν την Τεχνολογία 1 ώρα την ημέρα! Για να μπορούν να χειρίζονται τον υπολογιστή και το διαδίκτυο από μόνα τους, θα ήταν προτιμότερο να είναι άνω των 12 ετών και μέχρι τότε, να έχουν καλλιεργηθεί σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ γονέα και παιδιού. Ακόμη και σε αυτή την ηλικία όμως, πρέπει να μπαίνει χρονικό όριο στη χρήση τους.

 

Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω υπεύθυνα την Τεχνολογία;

 

Με αυτά τα απλά μέτρα θα αποφύγετε τους καθημερινούς καυγάδες για το διάβασμα, τα παιδιά θα μπορούν να ξεκουράζονται καλύτερα, να γυμνάζονται και να παρακολουθούν με μεγαλύτερη ευκολία στο σχολείο.

 

Να μπουν όρια στο χρόνο και την ώρα χρήσης της Τεχνολογίας μέσα στη μέρα. Μπορεί να γίνει πρόγραμμα ρουτίνας το οποίο πρέπει να ακολουθεί το παιδί, αφού το συζητήσετε και το συμφωνήσετε με τα παιδιά σας.

 

Είναι πολύ σημαντική η τήρηση του προγράμματος και η εφαρμογή καθημερινής ρουτίνας στα παιδιά μας.

 

Προσπαθήστε να κάνετε περισσότερες δραστηριότητες εκτός σπιτιού, να εγγραφούν σε κάποιο άθλημα, να πηγαίνετε μαζί στο πάρκο ή με τους φίλους τους για παιχνίδι.

 

Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια. Καθιερώστε οικογενειακά απογεύματα και βραδιές με τα παιδιά σας και παίξτε παιχνίδια όλοι μαζί. Θα δείτε πως θα ανυπομονούν για αυτές τις βραδιές περισσότερο από τη χρήση των ηλεκτρονικών.

 

Όταν θα χρησιμοποιούν την Τεχνολογία πρέπει να γνωρίζετε και να καθορίσετε τι θα κάνουν και τι θα παρακολουθήσουν.

 

Να γίνουμε σωστά παραδείγματα σαν γονείς. Ας μην ξεχνάμε πως τα παιδιά μιμούνται τις δικές μας συμπεριφορές. Επιπλέον, πώς θα μπορέσουν να τηρήσουν το πρόγραμμα, εάν εμείς δεν μπορούμε να το εφαρμόσουμε.

 

Είναι καλό να μη χρησιμοποιούμε τη στέρηση της Τεχνολογίας ως τιμωρία γιατί απλώς τότε μεγαλώνουμε την ανάγκη τους για αυτή.

 

Να μην υπάρχει τηλεόραση η κάποια κονσόλα στο δωμάτιο του παιδιού.

 

Να υπάρχει κανόνας να γίνονται πρώτα τα μαθήματα.

 

Όταν διαβάζουν, η τηλεόραση πρέπει να είναι κλειστή σε όλα τα δωμάτια του σπιτιού ούτως ώστε να μην τους αποσπά καθόλου την προσοχή ο ήχος ή η αναμονή για να παρακολουθήσουν.

 

Κάντε τα παιδιά να κερδίσουν το χρόνο στα ηλεκτρονικά με το να κάνουν τα μαθήματα τους, να παίξουν πρώτα έξω, να συμμετέχουν σε αθλήματα. Αν τα κάνουν αυτά τότε θα κερδίσουν την ώρα τους στα ηλεκτρονικά.

 

Μπορείτε να τους δώσετε επιλογή για το τι θέλουν να χρησιμοποιήσουν την ώρα των ηλεκτρονικών. Τηλέφωνο, τηλεόραση η Tablet;

 

Τα πιο πάνω μέτρα είναι ενδεικτικά για να σας βοηθήσουν στον περιορισμό της χρήσης της Τεχνολογίας στα παιδιά σας. Το σωστό είναι να τα συμφωνήσετε με το παιδί σας και να επιλέξετε αυτά που ταιριάζουν με την προσωπικότητα και τις ανάγκες τις δικές σας και του παιδιού σας.

 

Γεωργία Αντωνίου

 

Εγγεγραμμένη Σχολική/Εκπαιδευτική Ψυχολόγος

 

Facebook Page: Γεωργία Αντωνίου – Σχολική Εκπαιδευτική Ψυχολόγος

 

Τηλ: 99782472, Λευκωσία